fredag 21 december 2012

Julgodis

I dagarna har det bakats massor med kakor och julgodis här hemma. Imorgon vankas det 4-årskalas och till julafton måste man ju ha lite julgodis. Har som vanligt gjort chokladkolor och rocky road fudge men i år testade jag även passionsfruktstryffel som blev riktigt goda. Fredrik som aldrig äter sånt annars, gillade dessa skarpt! Det är ju ett väldigt gott betyg!
 
 
Som små söta snöbollar :O)))
 
Receptet hittade jag på Instagram där Anna-Karin (#ak_cancan) som driver CanCan Interiör lagt ut det.
 
Passionsfruktstryffel
ca 30 st
25g smör
1/2 dl vispgrädde
2 st passionsfrukter
200g vit choklad
kokos
 Smält smör och vispgrädde i en kastrull. Hacka under tiden chokladen i mindre bitar.
Dela passionsfrukterna och skrapa ut innehållet och blanda i den i gräddblandningen. Rör om väl.
Rör ner chokladen och låt allt smälta samman. Häll upp chokladen i en skål och låt svalna.
 När chokladen svalnat, ta en tesked choklad och forma till en boll. Rulla alla i lite kokos.
 
Jag ställde in smeten i kylen en stund och med hjälp av två teskedar formade jag sen små bollar.
De smälte lite i händerna annars tyckte jag.
 
Chokladkolorna är superenkla att göra och ska bara koka i 6 minuter. Plus i kanten på det!
 
 
Snabblagad chokladkola
ca. 60 st.
 
4 msk kakao
4 msk vetemjöl
4 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 1/4 dl ljus sirap
225 gr smör eller margarin
 
Blanda allt i en kastrull, rör och låt koka ganska kraftigt i 6 minuter.
Häll massan på en plåt med mjölat bakplåtspapper.
Låt kallna och skär därefter kolan i bitar med en oljad kniv.
Lägg i papper. Förvaras i kylen. 
 

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥