söndag 20 februari 2011

Efterlängtade sportlov!

Imorgon börjar sportlovet, både för mig och för barnen. Ska bli underbart skönt att bara vara. För mig är det egentligen självstudier, men det innebär ju inte att man måste sitta med arbeten hela tiden :O) Imorgon ska vi nog till Barbacka där Benjamin ska gå på prova-på-cirkus, tisdag blir det en lunchdate med 2 vänner från klassen och på torsdag bär det av mot Landskrona och Glumslöv. Besöket i Landskrona innebär begravning. Även om det inte känns så nu, kommer det säkert att bli jättejobbigt. Jag har svårt för att se andra ledsna, då kommer mina tårar oxå. När jag berättade för Benjamin att han och Celina ska vara hos deras gudmor, sa han att han gärna ville följa med på begravningen... Svårt det där. Han hade ingen relation till min morbror, har bara träffat honom vid ett par tillfällen när han var mindre, så det är ingen han minns. Samtidigt som jag inte vill att han ska se så många ledsna, så är han ju ändå så pass stor att han börjar förstå det här med döden mer och mer. Kanske det ändå kan vara "nyttigt" för honom att se hur det egentligen fungerar på en begravning. Vad det innebär. Man märker på honom att han är väldigt nyfiken och har frågat en del om det. Men frågan är om han kommer att klara det. Att se sin mormor ledsen exempelvis. Usch, det är ett svårt beslut. Jag får fundera på det och rådfråga andra om hur de hade gjort.

Veckan här hemma har varit lugn och skön. Det var ju maginfluensa Celina hade förra veckan, det märkte vi när jag åkte på det natten efter. Och när Fredrik åkte på det natten efter mig... Vi var totalt utslagna så det tog några dagar innan man hade återhämtat sig helt. Som vanligt klarade Benjamin sig, skönt för honom. Superimmun mot caliciviruset! Lyllos honom!

I helgen hade vi Sussie och Andreas och deras fina Emilia och Moa på besök. Vi bjöd på fläskfilégryta och potatis, det är sååååååååååå sjukt gott. Fördelen med grytan är att man kan, och bör, göra den dagen innan så att den får stå och koka in riktigt. I och med det hann vi med en lite tripp till stan hela familjen. Jag köpte jackan från Lindex som jag spanat på ett tag, det blev en beige. Och efter det blev jag så sugen på att shoppa mer vårkläder!! Men tiden räckte inte till så jag får väl ta en tur till Väla på torsdag när vi ändå är i krokarna. Love shopping!

Tänkte dela med mig av receptet på fläskfilegrytan:

1,1 kg fläskfilé
2-3 purjolökar
2 dl mango chutney, utan bitar
5 pkt mellangrädde (2,5 dl-pkt)
4 dl köttbuljong
4 msk soja
1 ½ tsk ingefära

Stek upp fläskfilén i bitar, lägg i en gryta. Skär purjolöken i små bitar och bryn. Häll över i grytan. Blanda ingredienserna till såsen i en bunke eller skål och häll över i grytan. Låt puttra i ca. 1 ½ timme och ytterliggare 1 - 1 ½ timme innan servering.
Servera med en god sallad och potatis.

Lycka till!

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥