onsdag 30 maj 2012

Världens finaste ♥

Idag blev det stressigt värre från jobbet för att hämta upp Benjamin på skolan, köpa lite gott att stoppa i picknick-korgen och sen köra mot dagis och Celinas vårkonsert. Varje år vid denna tiden håller dagis en konsert på en utomhusscen intill dagis där de sjunger härliga vårsånger som sen avslutas med picknick med respektive avdelning. En härlig och mysig stund.
I år var temat Astrid Lindgren och där vimlade av söta små Pippi och Emil. Celina var inte så road av att vara med så efter att kämpat mot gråten en stund tog längtan efter oss över och hon blev jätteledsen. Men hos fröken kändes det tryggt och hon stannade kvar tills de var klara.
Allra finaste Pippi!
Ikväll när jag skulle stoppa om och pussa godnatt på min lille prins hittade jag en snyftande liten kille i sängen som hade skenat iväg i tankarna lite och tänkte det värsta. Vi började prata lite om döden och kärlek och sen fick jag världens finaste kärleksförklaring. Det värmer så i mammahjärtat ♥.
Denna fina kille ska jag få snusa på inatt, Fredrik är iväg i jobbet och då passar den här godingen på att sova i pappas säng :O))


Nu har jag snart gjort klart min bredvidgång på förlossningen/BB och jag ska klara mig på egen hand. Nästan, det finns ju alltid en erfaren undersköterska och barnmorskorna att fråga om det är något. Men det känns lite pirrigt!! Jag valde att gå ner på förlossningen en dag tidigare eftersom det är där jag ska vara mest och det är där allt kan vända på en minut. På en akutavdelning vet man ju aldrig vad som väntar en, idag blev det ex. ett akut snitt som vi inte hade kunnat förutse.

Första dagen gick allt så fort, bara någon timme efter att jag börjat var jag med på en förlossning där jag höll på att svimma!! Det var varmt i rummet, det var en ny doft att vänja sig vid, det hade gått ett tag sen jag åt och drack plus att jag antagligen var lite spänd. Så efter bara en liten stund kände jag att blodet lämnade huvudet och jag började må illa. Det var bara att lämna rummet för lite ny, frisk luft innan jag återvände. Först blev jag så besviken på mig själv, jag som varit med och assisterat vid ett kejsarsnitt skulle väl klara detta! Men det var många faktorer som spelade in och många av de jag jobbade med berättade att de också reagerat första gången de var med.

Måndag och tisdag har varit lugna, under mina pass förlöstes det inte någon så det blev en hel del stillasittande och tid att gå igenom alla förråd för att lära sig var allt finns.
Idag däremot har jag hjälpt till vid två förlossningar och till min stora lättnad gick det hur bra som helst!! En av mammorna frågade hur vi kunde välja ett sånt här yrke där man mer eller mindre står och tittar andra i röven (hennes ord!). Jag kan ju inte riktigt se det så, utan jag tycker att det är ett helt fantastiskt ställe att arbeta på, att få vara med och se när ett barn kommer till världen är så underbart! Att få se den lycka och glädje som föräldrarna utstrålar när de för första gången möter sitt barn.
Jag älskar och stormtrivs redan med mitt arbete!!

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥