onsdag 3 oktober 2012

Banankaka

Här hemma ska vi så smått att börja förbereda barnen för sängen. Jag hoppas att de är lättare att natta ikväll än vad de varit tidigare i veckan. Inget roligt för någon av oss med sura miner och en massa "jag kan/vill inte sova", "jag är inte trött", jag är rädd" och sen en nypa tårar på det.
Ja, det är verkligen inget roligt alls med nattningarna just nu.
Vissa kvällar vill man bara gå hemifrån och checka in på hotell eller nåt.
Men det är bara att bita ihop och försöka att behålla lugnet själv. Verkligen lättare sagt än gjort...
Ikväll är det ju "min" tv-kväll, då Grey´s har premiär och visst var det ett spännande, och tragiskt, slut förra säsongen! Så kl.21 SKA mina små sova. Wish us luck!
Älsklingen röstar för Dallas så vi får väl sitta vid vars en tv alt. titta på något av programmen på datorn i efterhand.
 
I eftermiddags kom Jenny med sin lille Rasmus på fikabesök. Först lite gott bröd från bake-off sen provade vi banankakan som jag gjorde tidigare idag. Brukar inte gilla det men med schweizernöt i var den supergod.
Så otroligt saftig och mumsig.
 
75 g smör
2 ½ dl socker
2 msk mjölk
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 mogna bananer
100 gr schweizernöt
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
 
Smält fettet i en kastrull. Låt svalna. Blanda det med socker, mjölk, salt, vaniljsocker. Dela äggen och blanda i gulorna. Spara vitorna till senare.
Mosa bananerna och blanda ner detta i smeten. Hacka chokladen. Blanda ihop mjöl, chokladen och bikarbonat och vänd ner i smeten. Vispa till sist vitorna till hårt skum och vänd ner dem.
Häll blandningen i väl smord, bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i 30-40 minuter, 175°C. Den ska vara knappt klar i mitten för att bli extra saftig. Servera kakan när den svalnat med en klick vispad grädde eller lite glass.

Jag hade inte så mycket skorpmjöl hemma så jag tog lite kokosflingor istället till att bröda formen med. Supergott!
 
 
 
Nu ska jag stoppa om och pussa mina små hjärtan godnatt.
 

2 kommentarer:

  1. Hej Malin! Såg ditt inlägg på HoP's sida ang. Hunterstövlar som blir vita. Skrev ett långt svar där men sen kom jag på att jag ju lika gärna kunde gå in här o ge dig ett svar direkt (och samtidigt hälsa på).
    Jag hade samma problem! Hunteråterförsäljarna har ett vax men här i stan hos oss fanns det inte. Istället fick jag tag på en GEL från Mister Minit (den heter bara så). Den lägger man på stöveln i 10 minuter och sedan torkar av. Mina blev kolsvarta och har hållt sig så även fast jag använt dem ett antal gånger sedan dess. Lycka till!
    Glömde ju säga också att du har en jättefin blogg, besöker dig gärna fler gånger!
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  2. Hej Judita

    Tack så mycket för ditt svar och dina fina ord!
    Ska kolla upp ditt lilla tips.

    Nu ska jag kika in till dig en stund.
    Kram. Malin

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥