onsdag 20 februari 2013

Godaste laxen

Gokväll!
 
Ikväll har vi testat ett nytt recept som var himmelskt gott! Ostgratinerad lax med broccoligratäng som jag hittade hos Åse som har mängder med LCHF-recept. Mums säger jag bara!
 
 
4 portioner
 
4 laxfilér
1 ask philadelphia gräslök
1 dl creme fraiche
salt, svartpeppar
lite olivolja
 
Broccoligratäng:
600 gram fryst broccoli
2 ägg
3 d vispgrädde
3 dl riven ost
salt, peppar
 
Sätt ugnen på 225 grader. Koka den frysta broccolin i några minuter. Ånga av och lägg i form. Vispa ihop ägg, grädde och ost, salt och peppar och häll över broccolin. Sätt in i ugnen i ca 15-20 minuter. Sänk sedan ugnen till 200 grader. Ta ut broccolin och lägg folie över.
Blanda philadelphiaost med creme fraiche, lite salt och peppar.
Skåra laxfiléerna och fördela oströran i skårorna. Ringla lite olivolja ovanpå och salta och peppra.
Sätt in i ugnen och låt stå inne i 15 minuter, höj eventuellt värmen sista 5 minutrarna så du får mer gratinerad yta.
 
Barnen ville ha sin lax naturell så vi gjorde 2 laxfilér enligt ovan och 2 vid sidan om. Hällde all röra ovanpå laxen och i formen och hade det som sås.
Supergott!
 
Nu sitter jag i soffan och tar det lugnt, ska försöka vila lite inför ytterliggare en natt på jobbet. Vaknade alldeles för tidigt idag så kanske en powernapp kan pigga på mig lite nu.
Celina sitter i soffan bredvid mig och tittar på en film från när Benjamin var liten, så mysigt att se! Kan inte fatta att han snart blir 9 år! Får liksom inte ihop det eftersom jag inte blir ett dugg äldre...!
 
Dags att stoppa prinsessan i säng innan pojkarna snart kommer hem ifrån Benjamins judoträning.
 

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥