torsdag 28 februari 2013

Muffins á la LCHF

Sista dagen i februari sen går vi över i första vårmånaden!! Så härligt!
När vi skulle hämta storebror på skolan idag var det riktigt härligt vårväder, så det var bara att hoppa på cykeln. Kändes så skönt, ända tills jag kom till parken och konstaterade att all is inte smält bort och den som hade smält bort hade ersatts av gigantiska vattenpölar.... Lerigt och geggigt med andra ord. Mina svarta stövlar blev istället prickiga av all lera! Usch och fy! Det blev till att ta en omväg hem.
 
Idag har huset fått sig en rejäl storstädning, Celinas rum har tokrensats, badleksaker har slängts i tvättmaskinen också har det bakats chokladmuffins á la LCHF.
Tyckte först inte att de smakade så gott men efter någon tugga var det faktiskt riktigt goda. Marängsmörkrämen som man skulle toppa med misslyckades jag med helt, trots två försök. Tror marängen var för varm när jag rörde ner de första klickarna smör.
Men man kan ju göra det mycket enklare för sig och toppa med lite vispgrädde. Med topping hade de säkert varit ännu godare.
 
 
Chokladmuffins á la lchf
 
100 gr smör (helst osaltat, om inte, normalsalt )
2 ägg
Cirka 3 msk sötningsmedel (jag använde Stevia)
5 msk
mandelmjöl
3 msk kakao
1 msk
pofiber
1 msk fiberhusk
½ msk bakpulver
½-1 dl upptinade hallon

Marängsmörkräm
2 äggvitor
1 kryddmått vanljpulver
3 msk sötningsmedel (även här använde jag stevia)
pressad citron från en ½ citron

150 gr smör (helst osaltat, annars normal)   
  Kladdkakemuffins
Ugn 200 grader.

Smält smöret i en kastrull på spisen. Vispa samtidigt upp äggen med sötningsmedlet. Det ska bli väldigt fluffigt!
Blanda de torra ingredienserna i en annan bunke. Om ni gillar sött så tillsätt lite extra i det torra.
Vispa ned torringredienserna i äggblandningen och sist det smälta smöret. Blanda nu ned hallonen utan att få med så mycket vätska.
Klicka ned blandningen i muffinsformar. Ha dom helst i en muffinsform så de behåller formen bra.
In i ugnen i mitten och i cirka 10 min. Känn med en sticka, de ska inte vara kladdiga
Låt dom kallna i kylen.

Marängsmörkräm
Vispa upp äggvitor, vaniljpulver, citron och sötningsmedel i en bunke ovanför ett vattenbad. Ta gärna hjälp av en termometer för marängen ska helst bli 65 grader.
Efter smeten är varm, tjock och blank så ta bort den från vattenbadet. Fortsätt vispa tills smeten är kall och medans detta händer klicka i smör lite i taget så den blandas väl med marängsmeten. Vispa tills smeten är blank och tjock.


Receptet hittade jag här

Nu är det hög tid att tänka på kvällsmat och jag har noll inspiration!
Har kikat in i frysen för att komma på något gott men icke! Måste börja göra veckomenyer igen, så mycket lättare och smidigare.
Får ta mig en titt i någon av kokböckerna och se om jag får någon inspiration där istället.

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥