tisdag 20 december 2011

Vill stanna tiden för en liten stund!

Det är helt sjukt vad dagarna springer iväg här! Jag hinner knappt med och känner att jag inte får gjort något! Önskar att man kunde trycka på pause en liten stund så att jag hinner ifatt!

I helgen hade vi kalas för vår lilla Skrutt som blir hela 3 år imorgon! Stora tjejen!
Det har varit en del att stå i inför kalaset. Jag som typ aldrig bakar, mer möjligtvis en kladdkaka eller nåt annat enkelt, slog på stort och bakade både tårta, saffransbullar och gjorde Cake Pops! KRYSS I TAKET! ;O))
Tårtan gjordes dessutom på egenbakad tårtbotten! Någon bild kommer dock inte upp här. Marsipanlocket räckte inte riktigt till så det blev en liten glipa nertill och när den skulle sättas in i kylen höll den på att rymma ifrån fatet... Efter lite fix och trix gick den i alla fall att servera, även om den inte blev riktigt som jag tänkt mig. Men den var supergod! O det är ju det viktiga. Inspirationen till tårtan fick jag här.

Cake Pops var något helt nytt för mig, även de hittade jag på nätet. Farligt goda och lite roligare att servera än vanliga chokladbollar.



Cake Pops!

2 pkt ballerina kladdkaka
100 g philadelphia
träpinnar
300g vit choklad
Valfritt Strössel

Gör såhär:
Mixa alla kakor så det bara är små smulor kvar. Blanda i lite philadelphia i taget tills det blir en lagom fast deg. Testa att rulla en boll, går det bra och den inte känns smulig så är det lagom med philadelphia. Ställ in i kylen i ca 20 min.
Rulla lagom stora bollar och ställ in i kylen igen.
Ta fram träpinnarna och smält lite av chokladen. Doppa toppen av en pinne i choklad och sätt på en boll. Gör så på resten och ställ sedan in dem i kylen så att chokladen stelnar ordentligt och bollen fastnar på pinnen.
Smält resten av chokladen och doppa dina cake pops i choklad. Låt stelna lite och strössla sedan på. Ställ in i kylen en stund till tills chokladen stelnat.
Fyll gärna en burk eller något med socker så att dem står lite bättre.


Nu blir det lite middagsfix till barnen. Älsklingen kommer hem lite senare idag och då tänkte vi äta tillsammans och få en liten stund själva. Mys!

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥