lördag 8 september 2012

Mumsmums!

Så många gånger jag tänkt att jag skulle sätta mig och skriva något här, men så har något annat kommit emellan och bloggen har fått stå åt sidan lite.
Veckan har varit ganska lugn men ändå räcker inte tiden till!
Bla. har jag fixat lite makeovers, både i huset och på mig själv. Var hos frissan härom dagen och det blev en aningens kortare än jag hade tänkt mig, men jag är supernöjd! I hemmet har jag ändrat om lite på ovanvåningen. Blev riktigt nöjd med allrummet men vårt sovrum är jag lite tveksam till. Ganska mysigt och ombonat, men inte riktigt jag. Vi ska snart måla om där inne så innan dess lägger jag ingen större energi på det.
 
Idag har vi haft en lugn och skön lördag med absolut ingenting inplanerat! Superskönt att bara ta dagen som den kommer.
Det blev en liten rensning i förrådet, massor slängdes, en del skänktes till grannarnas mindre barn och lite lades upp på vinden. Inte den roligaste sysslan, men när man väl har kommit igång är det ändå ganska kul att se hur fint det blir, att man faktiskt kan gå in utan att man ska behöva kliva över en massa saker.
Nu har jag och Celina precis spelat lite spel, Benjamin är iväg hos en kompis och leker och Fredrik ligger i badet.
Om en stund ska vi duka fram lite goda räkor (o yes, mina dyrt inköpta räkor...!) och annat mumsigt till det. Ev blir det en lättsam film också ikväll, något som passar en trött familj.
 
Igår kväll hade vi Annica och Ante på besök. Till fördrinken blev det crostini med pesto och bruschettas med pepparrotsost toppat med svart stenbitsrom, en liten citronklyfta och en dillkvist.
Till huvudrätt bjöd vi på pesto- och soltorkadtomat fylld kycklingfilé inlindad i bacon. Till det hade vi en god chilisås, pressad potatis och blomkålsmos.
Som avslutning blev det en tobleronemousse med varm hallonsås, farligt gott!
 
 
God mat serverad på finaste tallrikarna från Mateus.
 
Pesto- och tomatfylld kycklingfilé
 
Putsa kycklingfilén och dela den på mitten så att du får två tunnare bitar av en filé. Bred på lite pesto och lägg på strimlad soltorkad tomat. Rulla ihop och vira runt bacon, jag brukar ta två, så att det blir ett litet paket, på så sätt rinner inte så mycket pesto ut.
Stek runt om så att det får färg och baconet fäster. Lägg i en ugnsfast form. Blanda grädde, chilisås och vitlök i en bunke och häll över kycklingen. Sätt in i ugnen tills kycklingen är genomstekt.
Servera med pressad potatis, lite bröd och en god sallad.

Blomkålsmos
 
Koka upp blomkål som du har delat i mindre bitar, tills den blir mjuk. Häll av vattnet och tillsätt smör. Mixa med en stavmixer. Smaksätt med salt och peppar. Jag pressade i lite vitlök, blev ljuvligt gott! Annars kan man smaksätta med paprika, chili eller någon annan krydda man tycker om.
 
Receptet på desserten ska jag lägga upp vid ett senare tillfälle. Nu ska jag hoppa i duschen!
 
Trevlig lördagkväll!

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥