tisdag 24 maj 2011

En god gärning...

Hej!


Idag har jag gjort en god gärning! Efter många år av "man borde", "jag ska" osv. har jag äntligen varit uppe på blodcentralen på CSK för att anmäla mig som blodgivare! Efter att hälsodeklarationen var ifylld tog de ett blodprov för att kolla olika sjukdomar samt blodvärde. Blodvärdet var precis på gränsen, för att som kvinna få lämna blod ska det ligga på 125, mitt var på 127! Så vi får se hur det blir efter första lämningen, som blir i mitten av juli, blir mitt blodvärde för lågt då så får jag järntabletter. Känns faktiskt väldigt bra att jag äntligen har tagit tag i det.


När jag var där tog jag även ett donationskort till Fredrik, alltid bra att veta hur man tänker kring den frågan. Skulle något hända kan det vara svårt för de anhöriga att veta vad personen hade velat, så med några få klick kan man anmäla sig här, vilket jag precis har gjort. Sen -96 har jag även ett donationskort i min plånbok, men fördelen med donationsrådet är att där kan sjukvården se ens önskan direkt. Tänk att ens hjärta, njurar osv. kan leva vidare i en annan person och faktiskt rädda livet på någon annan! Hade någon i min närhet behövt få ett nytt organ hade jag varit evigt tacksam mot den som donerat.
Så nu ska jag uppmana ALLA att ta ställning!



Nu ska jag ta tag i tvätten och rensa lite bland barnens kläder, trevligt kvällsnöje...!


Kram M

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥