söndag 3 mars 2013

Underbar vårdag och lchf-frallor

Vilket härligt väder det har varit idag! Så skönt att snön är borta, höra fåglarna kvittra och se barnen leka ute på gatan igen.
Efter ett pass bodypump på gymmet idag blev det en powerwalk med mannen, dottern och hennes kompis. Ganska tufft att powerwalka med vagn så det blev ingen jätterunda, men så härligt att njuta av solen!
 
Helgen har varit lugn och skön, vi fortsatte rensa här igår och eftersom lördagens planer blev inställda bjöd vi över svärföräldrarna på lite ostbricka och gott vin.
Jag testade att baka lchf-frallor till frukost igår, såklart från Åses blogg - där hittar man såååå fantastiskt mycket recept på god och nyttig mat!
Supergoda men som Fredrik sa - konsistensen påminner lite om vanliga muffins. Vet inte om det var för att de var helt nybakade, kanske är bättre när de fått svalna riktigt ordentligt. Får testa en till frukost imorgon igen.



5-6 bullar

2 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
2 msk kruskakli
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 ägg
2 dl creme fraîche
2 msk smält kokosfett eller smält smör
ev svarta vallmofrön + uppvispat ägg


Blanda de torra ingredienserna i en bunke och blanda väl.
Vispa ihop ägg, creme fraiche och fettet och blanda sedan ihop allt till en smet. Låt stå ca 5 minuter. Forma försiktigt 5-6 bullar

 och lägg på bakplåtspapper på en ugnsform. Pensla med uppvispat ägg och strö ev vallmofrön på. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter.

Eftersom jag inte hittar svarta vallmofrön i någon matbutik (inte ens personalen vet var och om det finns!! Illa!) så testade jag med riven ost på några och sesamfrön på några. Blev superbra det också!

Sen någon vecka tillbaka har jag försökt att hålla mig till lchf-kost, inte helt strikt men jag försöker att utesluta kolhydrater och socker, och mår så mycket bättre i min mage! Inget knorr och gnäll därifrån längre!
När resten av familjen äter potatis, pasta eller ris, tar jag grönsaker eller sallad istället. Så klart unnar jag mig lite ibland, igår åt jag ex. lite kex till osten, men i det stora hela är det väldigt lite kolhydrater som slinker ner.



Till mellis idag efter träningen blev det turkisk youhurt med bär och frön, och Finn Crisp (se där - lite kolhydrater!) med mosad avokado som jag blandade med lite citronpeppar. Mumsmums!

 

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥