måndag 2 januari 2012

Recept på bröd

Idag har vi haft besök av finaste Jessica och Molly. Det blev både frukost, lek, besök på lekplatsen, lunch och ännu mer lek innan de begav sig av hemåt igen.
Flickorna lekte jättefint tillsammans och nu är Celina helt slut och tar igen sig lite i soffan.
Hoppas att vi ses snart igen min vän.

Nu ska jag snart börja slänga ut julen, granen och stjärnorna i fönstret får stanna några dagar till men nu åker det andra upp på vinden igen.

Men först måste jag lägga in receptet på frukostbrödet som jag bjöd på idag. Jessica glömde nämligen receptet här hemma...

5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2 ½ dl rågkross
1 dl vetekli
½ dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 liter lättfil
1 ½ dl mörk sirap
Frö, nötter, torkad frukt efter tycke

Börja med att blanda alla de torra ingredienserna, inkl. frö, nötter osv. i en bunke. Häll ner sirap och fil i bunken och rör runt till en jämn smet.
Smörj och bröda 2 avlånga formar, fördela smeten jämnt i formarna.
Grädda i ugn på 175 grader i drygt 1,5 timme.



0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥