söndag 29 januari 2012

Söndag igen. Helgen går alldeles för fort! Blir väl lätt så när man har hela helgen uppbokad. Får bli bättre på att sätta ett stort kryss i kalendern så att man kan bara vara oxå en helg.
Igår hade vi ett par vänner och deras två flickor över på middag. Som vanligt blev det en mysig och rolig kväll. Barnen märkte vi inte av så mycket, de höll sig mest på ovanvåningen med lek och bus.
Vi bjöd på tortillasnittar med färskost, ruccola och serranoskinka i som tilltugg, fläskfilé och rotfruktsgratäng med bea-sås och whiskeysås till. Och till efterrätt blev det en tobleronemousse. Mm, så gott!

Tortillasnittar

Små tortillabröd
Ruccolasallad
Serranoskinka eller annan lufttorkad skinka
Färskost

Bred naturell färskost på två små tortillabröd. Lägg på ruccola och serranoskinka på ett av bröden, lägg det andra brödet ovanpå. Torrstek i stekpannan tills brödet fått lite färg. Dela i åtta lika stora bitar och servera direkt.

Rotfruktsgratäng 8 personer

7 potatisar (jag tog sötpotatis)
2 palsternackor
½ rotselleri
3 morötter
salt, peppar
lagrad ost
3 ägg
1½ dl. grädde

Skala rotfrukterna och skiva tunt i en matberedare. Klä en form med bakplåtspapper, varva rotfrukterna och osten i formen. Vispa ihop ägg och grädde och häll över gratängen. Tryck till så att det blir riktigt pressat. Avsluta med lite riven ost ovanpå.
Koka upp vatten och häll över i en ugnsplåt, sätt ner gratängformen och låt stå i ugnen i 2 timmar på 175 grader.
Gratängen blir bäst om man gör den dagen innan. Sen är det bara att värma den i ugnen innan den ska serveras.

Tobleronemousse 4 personer

150 gram toblerone
1 dl grekisk yoghurt
1½ dl vispgrädde

Smält tobleronet i vattenbad eller i micron. Blanda ner grekisk yoghurt.
Vispa grädden och vänd ner chokladsmeten.
Låt stå i kylen i några timmar. Servera med hallon.
Jag brukar smälta hallonen och ringla över moussen.
Choklad och hallon, sjukt god kombo!

Jag har precis kollat runt lite vad de olika träningsanläggningarna har för pass och tider, behöver verkligen komma igång med någon form av träning igen. (Speciellt efter alla godsaker jag tryckte i mig igår!)
Har konstaterat att Friskis inte är något för mig, tycker det är för stora grupper på deras pass, så nu står det mellan två anläggningar. Får se vilka tider som kan passa mig bäst. En liten
tävling där man kan vinna fina träningskläder från Pierre Robert kanske kan vara något? Det är hos vackra Josefin som driver bloggen Happy Days som man fram till tisdag kan tävla om ett fint set.

Oj, vad tiden springer iväg! Dags att hoppa i duschen för om en timme ska vi bege oss på kalas hos svärfar.

0 SÖTA KOMMENTARER:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad när du skriver en snäll rad till mig ♥